Az első kérdés ami a legtöbb emberben felmerül, ha hajózni, vitorlázni szeretnének, hogy kell-e, illetve milyen “jogsi” kell a hajóvezetéshez. A rossz hír az, hogy nincsen egyszerű válasz a kérdésre. Nem létezik olyan, az autóshoz hasonló, egységes, mindenhol elfogadott papír vagy képesítés, amivel vezethetjük a hajókat.
Hogy miért? Gondoljunk csak bele, az autózásnál az utak, csomópontok, hidak, alagutak 100%-ban mesterségesek, nemzetközi szabványok alapján vannak megépítve. Ennél fogva a világon mindenhol ugyanolyanok(a minőséget most ne nézzük). Hasonlóan, a közlekedési szabályok is nemzetközi egyetértésen alapulnak, és szinte mindenhol megegyeznek. Autókból sem létezik egyszerre 3 és 300 méter hosszú, nagyjából hasonló mind. Ezért működhet, hogy egy jogosítvánnyal bárhol vezethetünk autót.
Ezzel szemben a hajózás túlnyomó részben természetes “utakon”, vagyis a folyókon, tavakon, tengereken történik. Ezek, és a hajózást befolyásoló külső tényezők (időjárás, szél, áramlás, hullámzás, medermélység stb..) nagyon eltérőek és változékonyak tudnak lenni. A hajó típusok között is óriási különbségek vannak, méretben, irányíthatóságban, hajtásban, műszerezettségben, stb.. Teljesen más felkészültséget igényel egy óceánjáró utasszállító, és egy tavi kis vitorlás vezetése. Ezért nincsen és nem is lehetne egyetlen hajós képesítés. A helyzetet tovább bonyolítja, hogy nincsen egységes nemzetközi szabályozás, az egyik ország papírját nem feltétlenül fogadja el a másik hatósága. Persze léteznek nemzetközileg elfogadott szabályok és egyezmények, másképp nem működne a tengeri hajózás, de azért elég nagy az összevisszaság. Most főleg a kedvtelési célú, azaz hobbi/rekreációs vitorlázásról és papírokról lesz szó.
Mikor nem kell semmilyen papír?
Az első, amit el kell tudni döntenünk, hogy szükségünk van-e egyáltalán papírra a hajózáshoz. Jó hír, hogy Magyarországon nem kell kell minden esetben jogosítvány. Saját vitorlás vízi sporteszköz (szörf és katamarán 29 m2 vitorlafelület alatt) illetve vitorlás csónak (7m hajóhossz ÉS 10m2 vitorlafelület alatt) vezetéséhez nem kell vezetési engedély, a jogszabály (HSZ, Hajózási szabályzat) szerint elég ezeknek a feltételeknek megfelelni:
- betöltött 14 életév
- úszástudás
- a jármű vezetéséhez szükséges tudás és tapasztalat
- a vonatkozó vízi közlekedés szabályok ismerete és betartása
- a jármű vezetéséhez szükséges fizikai és szellemi állapot (pl.ittas vagy bódult állapotban tilos)
Mikor kell papír?
Mindenképpen szükségünk lesz hajóvezetői engedélyre (hajós jogsira) Magyarországon is, ha a csónaknál (7m hossz, 10 m2 vitorla) nagyobb hajót szeretnénk vezetni. Ha bérelünk, akkor csónak esetében is igazolni kell valahogy a tudásunkat. Külföldön szinte minden esetben szigorúbbak a szabályok, még a legkisebb sporthajók bérléséhez is kötelező tanfolyamot elvégezni, vagy nemzetközileg elfogadott képesítéssel igazolni a tudásunkat.
Milyen papírra van szükségünk?
Mivel nincs általánosan elfogadott hajós jogosítvány, érdemes előre átgondolni, hogy mire lesz szükségünk. A kérdés, hogy milyen hajóval szeretnénk vitorlázni, illetve, hogy hol (Magyarországon, Európa belvizein: tavakon és folyókon, tengeren part közelben, nyílt tengeren..) Az alap esetek általában a következők:
→ Csak Magyarországon (Balaton, Velencei-tó, Fertő-tó, stb..) szeretnénk sporthajóval (vitorlás csónak), vagy sporteszközzel (szörf, kite, katamarán) vitorlázni
–>> Nem kell feltétlenül jogosítvány
→ Külföldön is szeretnék vitorlázni (bérelni) sporthajóval (vitorlás csónak), vagy sporteszközzel (szörf, kite, katamarán)
–>>Valamilyen nemzetközileg is elismert szervezet által kiadott képesítés:
-Német érdekszférában : VÖWS/VDWS Windsurfing, Kitesurfing, Segel, Catamaran Lizenz
-Angolszász érdekszférában : RYA Dinghy – Multihull Sailing Level 1-3, IKO Kiteboarder Level 1-4
→Itthon vagy Európa belvizein szeretnénk hajózni nagyobb (20m-ig) hajóval
–>>Magyar kedvtelési célú kishajó vezetői engedély
→Tengeren szeretnénk hajózni nagyobb vitorlás hajóval
–>>Európában: az adott országban elfogadott hajós képesítés. Nem létezik általánosan elfogadott jogosítvány, az országok hatóságai vagy elismerik a másik országból származó képesítést, vagy nem 🙂 Vannak jobban elismert, de nehezebben megszerezhető papírok (pl. magyar I-IV osztályú tengeri hajóvezetői engedély) és kevésbé elismert, de könnyen megszerezhető igazolványok (Horvát tengeri jogsi)
–>>Európában, és azon kívül : ICC International Certificate for Operators of Pleasure Craft sok helyen, de nem mindenhol és nem kötelezően elfogadott papír
A nálunk megszerezhető igazolványok
Szerencsére ezek szerint a nálunk bérelhető vitorlás hajók, katamaránok, szörfök egyikéhez sem kell jogosítvány. Ha külföldi nyaralás alkalmával is szeretnél sporthajót bérelni, vagy a tanfolyamok elvégzéséről mindenképpen szeretnél papírt, akkor a VÖWS/VDWS szörf/vitorlás/katamarán jogosítványt tudod nálunk megszerezni.